Thursday, August 11, 2011

.:: My Comell ::.


Assalamualaikum.



How's your puasa? Hope everything's fine and masih diberi kesihatan yang baik untuk meneruskan hari-hari dalam bulan Ramadhan ni. Cuz without good health, terasa mcm berat nak berpuasa and beramal. Patutnye tak boleh lah mcm tu kan. Tp kita manusia, tak sempurna, so mudah sangat nak complain.

I was not feeling well these few days. Maybe because of the hot weather and kurang minum air kosong. So dua, tiga hari jugak lah rasa tak best. But eventhough I was sick, many good things came to me, Alhamdulillah. And there are sweet memories too.

But the sweetest of all, how my youngest brother treated his not-feeling-very-well sis. That day, I went off to bed after Subuh, sebab dah tak larat sangat nak stay awake. Normally I temankan dia tunggu van pegi sekolah pagi-pagi. Jadi hari tu tak berkesempatan. Bila bangun tido bibik cakap, tadi adik sebelum ke sekolah datang ke Non Acik (saye lah tu). Non Acik lagi tidur, dia tu selimutkan, terus diciumi pipi Non. Katanya ke bibik, bibik tengok-tengok kan Acik tau. Adik sayaaang sangat Acik. *Terharu*

My comel yang manja.


Selalu buka puasa masak, tp hari tu kan tak sihat, jadi beli je makanan. My younger sis buat air untuk berbuka, for sure lah air sejuk kan, budak-budak. Mane nak minum air panas masa berbuka. Tengok air oren sunquick tu, cam sedap je. But I said I don't want to drink cold water, takut lg lmbat sihat. Tp lepas solat, ttbe tekak mengade-ngade teringin air tu pulak kan. Pegi dapur, tengok air da habis. Sob sob. 

Nak jadi cite, balik terawih adik kecik ni datang lah ke bilik saye. Siap dengan tray, with two mugs. Tau tak apa? Rupenye dia buatkan air oren ngan air teh panas. Die kata, Acik minum air oren ni. Tadi Adik nmpk Acik mcm sedih je tgk air dah hbs. Tp lepas tu kena minum teh panas pulak, sebab oren dah sejuk kan. He looked at my face with his adorable smile. Aww, terharu lg. I asked him, sape buatkan ni? Adik lah. Dia kata. *terus peluk dia*

Maybe mcm tak de pape yg special, or maybe cam bnda biasa je bg certain people. But what I count, was his effort to do something good and nice for his sister. For us, mmg senang je nk buat air kan. Tp utk budak kecik yang manja ni, yang sume benda org buat utk dia, it's not that simple. Dengan cabinet in the kitchen yang tinggi, need to boil the water in the kettle, nk bancuh air lg. So, that's why I do appreciate what he has done. I told him, thank you. Very good, Adik! Pandainye dia buat air, sedap! Takpe, even air oren dia sangat masam and pekat, teh dia manis amat (sebab kakak dia ni minum teh without sugar), it's ok. Give compliment to our young ones, so that they will be motivated.
Praise is important to "Raising a confident child"!




2 comments: